Toyota tar koronaviruset på alvor.

Dette er ekstraordinære og dramatiske tider. Vi er vårt ansvar bevisst og skal bidra til å begrense spredningen av korona-viruset. Vi oppfordrer samtidig alle våre kunder om å vise solidaritet og følge helsemyndighetenes råd for å begrense smittespredningen.

Tryggheten for kunder, samarbeidspartnere og ansatte er det viktigste for Toyota. Vi har i hele organisasjonen derfor fortløpende holdt oss oppdatert og fulgt helsemyndighetenes ekstraordinære råd knyttet til hygiene, reising og hjemme karantene.

Oppdatering 14.02.2021

Kjære Kunde!

Fra mandag 15.02.2021 holder vi åpent igjen som normalt. Vi holder fremdeles et høyt fokus på smittevern og ønsker deg hjertelig velkommen til en trygg handel.

Les om alle våre tiltak lengre ned på siden her.

Oppdatering 07.02.2021
Regjeringen innfører nye strenge korona tiltak. Verkstedtjenester holder åpent. Bilsalgshall holder lukket. Les her hva det betyr for deg som kunde.

Kjære Kunde!

Med bakgrunn i Bergen Kommune sin pressekonferanse søndag 7. februar 2021, hvor regjeringen innfører strenge tiltak i Ring 1, herunder Bergen Kommune og Kvam kommune, ønsker vi å orientere om evt. virkning det får for deg som kunde hos oss.

Bilverksted er definert som samfunnskritisk virksomhet og dermed godkjent for åpen drift. Verkstedene får holde åpent, og utlevering av biler og prøvekjøring kan foretas utenfor butikk.

  • Kundemottak for verksted og ekspress service holder åpent som vanlig.
  • Verkstedtjenester som innlevering av bil til service og henting av bil etter service utføres som vanlig og etter avtale.
  • Overlevering og henting av nybil eller bruktbil gjennomføres iht avtale og kan skje hos kunde eller utenfor bilbutikk. Avtal med din lokale selger.
  • Prøvekjøring kan gjennomføres og må avtales på forhånd, og kan skje utenfor butikk eller hjemme hos kunde.
  • Bilsalgshaller og delebutikk (salg over disk) holdes stengt, men presiserer at salgsavdeling og delelager butikk er tilgjengelig på både telefon og e-post.

Ta gjerne kontakt med din lokale selger eller forhandler hvis du har spørsmål knyttet til dette. Vi tar alle forholdsregler iht strengt smittevern. 

Ta godt vare på deg selv, husk avstand.

Våre tiltak (oppdatert 03.02.2021):

Vi har iverksatt nødvendig beredskap hos alle våre forhandlere og følgende tiltak er gjort i hele vår organisasjon:

  • Alle lokasjoner har intensivert sitt renhold, både gjennom renholds byrå og egne tiltak. Det gjelder både renholdt og desinfiserende tiltak.
  • Alle kontaktflater desinfisering hyppig, flere ganger for dagen.
  • Alle soner i våre anlegg har nødvendige hygiene og renholds artikler tilgjengelig, for både   kunder og ansatte.
  • Kundesoner har dispensere med antibac og hygieneplakater.
  • Nye hygienetiltak er gjennomgått med alle våre ansatte og egne skriv henger i alle relevante områder
  • Bruk av kantine og spiserom er begrenset og felles kjøleskap for mat er stengt
  • Det er reisebegrensninger/-nekt for alle medarbeidere.
  • Hjemmekontor for alle medarbeidere som har mulighet til dette.
  • Alle møteinnkallelser skal ha skype/video link.
  • Et absolutt minimum av fysiske møter, maks seks personer skal delta


Ved innlevering og henting for verkstedsbesøk

  • Ved kundemottak benyttes nå lynlåsposer ved håndtering av bilnøkler
  • Vi benytter hansker ved behandling og flytting av bilen samt beskyttelsestrekk.
  • Alle våre mekanikere har hanske påbud. Hanskene kastes etter hvert bruk.
  • Hender vaskes etter hver kontakt med kundebil eller eiendeler
  • Vi har satt opp tydelige merkebånd / sperre bånd for å sikre god avstand mellom kunde og ansatt


Ved utlevering av ny eller brukt bil

  • Det er innført nye hygienerutiner i all kontakt med kundens eiendeler og bil
  • Før overlevering av ny bil sendes tilgjengelig informasjon og evt film om overlevering i forkant slik at kunden er godt informert. Da kan overlevering blir så effektivt og trygt som mulig.
  • Vi desinfiserer alle kontaktflater og nøkler knyttet til din nye bil.
  • Vi vil holde anbefalt avstand avstand mellom kunde og vår medarbeider når vi går gjennom bilens funksjonalitet.
  • Vi skal benytte munnbind når det ikke er mulig å holde minimum 2 meters avstand og anbefaler det samme til kunde.

Ved bilutstilling, demostrasjon og prøvekjøring av bil (ny og brukt)

  • Biler i utstillingslokaler blir desinfisert fortløpende i løpet av dagen og etter hver demostrasjon.
  • Desinfisering av bilens kontaktflater og nøkler vil gjennomføres før prøvekjøring.
  • Selger sitter ikke i bilen sammen med kunde. Selger sitter først i bilen og demonstrerer bilens funksjoner. Før kunde setter seg inn vil bilen desinfisereres og selger står på behørig avstand
  • Når bilen kommer tilbake etter prøvekjøring vil den bli desinfisert iht. rutine
  • Nøkler desinfiseres ved inn- og utlevering
  • Vi benytter hansker og munnbind ved behandling av bilen

Vi har opprettet en egen beredskapsgruppe som til enhver tid kartlegger, utarbeider og tilpasser våre tiltaksplaner, vurderer risiko og sårbarhet for å ivareta både ansattes situasjon og kundesituasjon. Det holdes daglige video møter og hyppig kommunikasjon på tvers av alle våre lokasjoner.

Som Toyota-kunde skal du fortsatt få gode kundeopplevelser hos Toyota. Vi lover deg et hyggelig smil, men ber om forståelse for at vi unngår håndhilsning og holder litt ekstra avstand for å begrense smittespredning.

Oppdaterte råd fra helsemyndighetene finnes på helsenorge.no. Husk å opprettholde ekstra god håndhygiene og riktige hostevaner. Sammen skal vi komme oss gjennom denne ekstraordinære situasjonen.

Vi svarer gjerne på de spørsmål du må ha vedrørende vår håndtering eller knyttet til din bil, så ikke nøl med å ta kontakt med oss per telefon eller epost.

Hilsen alle oss