Toyota tar koronaviruset på alvor.
Dette er ekstraordinære og dramatiske tider. Vi er vårt ansvar bevisst og skal bidra til å begrense spredningen av korona-viruset. Vi oppfordrer samtidig alle våre kunder om å vise solidaritet og følge helsemyndighetenes råd for å begrense smittespredningen.
Tryggheten for kunder, samarbeidspartnere og ansatte er det viktigste
for Toyota. Vi har i hele organisasjonen derfor fortløpende holdt oss oppdatert
og fulgt helsemyndighetenes ekstraordinære råd knyttet til hygiene, reising og hjemme
karantene.
Oppdatering 14.02.2021
Fra mandag 15.02.2021 holder vi åpent igjen som normalt. Vi holder fremdeles et høyt fokus på smittevern og ønsker deg hjertelig velkommen til en trygg handel.
Les om alle våre tiltak lengre ned på siden her.
Oppdatering 07.02.2021
Regjeringen innfører nye strenge korona tiltak. Verkstedtjenester holder åpent. Bilsalgshall holder lukket. Les her hva det
betyr for deg som kunde.
Med bakgrunn i Bergen Kommune sin pressekonferanse søndag 7.
februar 2021, hvor regjeringen innfører strenge tiltak i Ring 1, herunder Bergen
Kommune og Kvam kommune, ønsker vi å orientere om evt. virkning det får for deg
som kunde hos oss.
Bilverksted er definert som samfunnskritisk virksomhet og dermed
godkjent for åpen drift. Verkstedene får holde åpent, og utlevering av biler og
prøvekjøring kan foretas utenfor butikk.
- Kundemottak
for verksted og ekspress service holder åpent som vanlig.
- Verkstedtjenester
som innlevering av bil til service og henting av bil etter service utføres som
vanlig og etter avtale.
- Overlevering
og henting av nybil eller bruktbil gjennomføres iht avtale og kan skje hos
kunde eller utenfor bilbutikk. Avtal med din lokale selger.
- Prøvekjøring
kan gjennomføres og må avtales på forhånd, og kan skje utenfor butikk eller
hjemme hos kunde.
- Bilsalgshaller
og delebutikk (salg over disk) holdes stengt, men presiserer at salgsavdeling
og delelager butikk er tilgjengelig på både telefon og e-post.
Ta gjerne kontakt med din lokale selger eller forhandler hvis du
har spørsmål knyttet til dette. Vi tar alle forholdsregler iht strengt smittevern.
Ta godt vare på deg selv, husk avstand.
Våre tiltak (oppdatert 28.01.2022):
Vi har iverksatt nødvendig
beredskap hos alle våre forhandlere og følgende tiltak er gjort i hele vår
organisasjon:
- Alle lokasjoner har
intensivert sitt renhold, både gjennom renholds byrå og egne tiltak. Det
gjelder både renholdt og desinfiserende tiltak.
- Alle kontaktflater desinfisering
hyppig, flere ganger for dagen.
- Alle soner i våre anlegg har
nødvendige hygiene og renholds artikler tilgjengelig, for både kunder og
ansatte.
- Kundesoner har dispensere med
antibac og hygieneplakater.
- Nye hygienetiltak er
gjennomgått med alle våre ansatte og egne skriv henger i alle relevante områder
- Bruk av kantine og spiserom
er begrenset og felles kjøleskap for mat er stengt
- Det er reisebegrensninger/-nekt
for alle medarbeidere.
- Hjemmekontor for alle
medarbeidere som har mulighet til dette.
- Alle møteinnkallelser skal ha
skype/video link.
- Et absolutt minimum av fysiske møter, maks seks personer skal delta
Ved innlevering og henting
for verkstedsbesøk
- Ved kundemottak benyttes nå
lynlåsposer ved håndtering av bilnøkler
- Vi benytter hansker ved
behandling og flytting av bilen samt beskyttelsestrekk.
- Alle våre mekanikere har
hanske påbud. Hanskene kastes etter hvert bruk.
- Hender vaskes etter hver
kontakt med kundebil eller eiendeler
- Vi har satt opp tydelige
merkebånd / sperre bånd for å sikre god avstand mellom kunde og ansatt
Ved utlevering av ny eller brukt bil
- Det er innført nye
hygienerutiner i all kontakt med kundens eiendeler og bil
- Før overlevering av ny bil
sendes tilgjengelig informasjon og evt film om overlevering i forkant slik at
kunden er godt informert. Da kan overlevering blir så effektivt og trygt som
mulig.
- Vi desinfiserer alle
kontaktflater og nøkler knyttet til din nye bil.
- Vi vil holde anbefalt avstand avstand
mellom kunde og vår medarbeider når vi går gjennom bilens funksjonalitet.
- Vi skal benytte munnbind når det ikke er mulig å holde minimum 2 meters avstand og anbefaler det samme til kunde.
Ved bilutstilling,
demostrasjon og prøvekjøring av bil (ny og brukt)
- Biler i utstillingslokaler
blir desinfisert fortløpende i løpet av dagen og etter hver demostrasjon.
- Desinfisering av bilens
kontaktflater og nøkler vil gjennomføres før prøvekjøring.
- Selger sitter ikke i bilen
sammen med kunde. Selger sitter først i bilen og demonstrerer bilens funksjoner.
Før kunde setter seg inn vil bilen desinfisereres og selger står på behørig
avstand
- Når bilen kommer tilbake
etter prøvekjøring vil den bli desinfisert iht. rutine
- Nøkler desinfiseres ved inn-
og utlevering
- Vi benytter hansker og munnbind ved
behandling av bilen
Vi har opprettet en egen beredskapsgruppe som til enhver tid
kartlegger, utarbeider og tilpasser våre tiltaksplaner, vurderer risiko og
sårbarhet for å ivareta både ansattes situasjon og kundesituasjon. Det holdes
daglige video møter og hyppig kommunikasjon på tvers av alle våre lokasjoner.
Som Toyota-kunde skal du fortsatt få gode kundeopplevelser hos Toyota.
Vi lover deg et hyggelig smil, men ber om forståelse for at vi unngår håndhilsning
og holder litt ekstra avstand for å begrense smittespredning.
Oppdaterte råd fra helsemyndighetene finnes på helsenorge.no. Husk å opprettholde ekstra god håndhygiene og riktige hostevaner.
Sammen skal vi komme oss gjennom denne ekstraordinære situasjonen.
Vi svarer gjerne på de spørsmål du må ha vedrørende vår håndtering
eller knyttet til din bil, så ikke nøl med å ta kontakt med oss per telefon
eller epost.